Arbetsdag Backa Scoutgård nu på lördag 18 november

Sista chansen för i år att få göra en insats för främst miljön i vår scoutgård på Haletorpsvägen!

Vid förra arbetstillfället för några veckor sedan påbörjade vi arbetet med att förbereda en kompletterande vindsisolering av vår scoutgård, för att på sikt ytterligare begränsa vår miljöbelastning. Vi blev inte klara med jobbet då det kommer att krävs ett antal dagar till.

Redan nu till kommande lördag 18 november är du välkommen att göra en insats! 

Vi håller på mellan kl. 9-15

Till detta behöver vi flera händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten! 

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela dagen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda du/ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast nu till torsdag den 16 november!

Anmälan sker denna gång till Per-Eric Sellman via mobil/SMS 0705 – 56 12 22 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkomna!

 

Lussehöjk 2017

 Helgen 1 - 3 december är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.) Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte.

Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen 1 december kl. 18.30. Hemma igen vid scouthuset söndagen 3 december ca. kl. 16.00.

Kostnad 400 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast måndagen den 27:e november så ledarna hinner handla

Attachments:
Download this file (Lussehojk-2017.pdf)Anmälan Lussehöjk 2017[ ]683 kB

Välkommen till Backa Scoutkår

Sommarlovet är nu slut och ledarna i Backa Scoutkår håller på att förbereda inför höstens program. Lördagen den 26 augusti har scoutkåren upptakt. Då diskuteras de saker som skall ske under hösten och efter det kommer vi att uppdatera hemsidan med mer information.
 
Sommarens stora läger var fantastiskt även om vi tyvärr inte fick dela by med scouter från Kongo-Brazzaville. Under lägret fick scouterna lära sig mer om att acceptera sig själv och som man är. Se gärna de bilder som vi tog från lägret på länkarna lite längre ner.
 
Om du vill uppleva naturen och gemenskapen i Backa Scoutkår så tveka inte att höra av dig. Vi har några föräldrar som hjälper oss i verksamheten men vi behöver mer hjälp. Vi har ont om ledare för spårare och upptäckare. 
 
För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Vinster lotteri specerier loppis 2017

Vinster i det lotteri vi hade med specerier

1:a vinst - nr 83 - specerihink

2:a vinst - nr 66 - en påse Werters original

3:e vinst - nr 2 - en chokladkaka

Alla vinsterna är uthämtade

Loppmarknad 2017

 

Varmt välkomna till årets loppmarknad, lördag- söndag 28-29 oktober kl 10-15 i vår scoutgård på Haletorpsvägen 14.

För dig som vill köpa scoutskjorta går det att testa storlek och även att köpa scoutskjortor med mera på kansliet

Förutom de klassiska scoutskjortorna har de t-shirtar med lång och kort ärm, pikétröjor och den moderna klassikern regnbågs-Tshirten. Alla plaggen finns i full storlekssortering och i tre olika passformar (barn-, rak och insvängd).

 De säljer även nationella- och vita halsdukar samt många olika sorts märkenn.

Kansliet tar inte kontanter men både kort och Swish.

Adress: Delsjövägen 5A
Öppettider: Tisdagar 15-19 & fredagar 11-15

 

Länk till kansliet

Arbetshelg 7-8 oktober 2017

Nu är det åter dags för en arbetsinsats för vår scoutgård. Nu blir det ett särskilt fokus på miljön, med inriktning på ytterligare energisparåtgärder. Mycket har gjorts, men mer behövs. Sedan länge har vi planerat att göra en tilläggsisolering av vår vind och nu är det dags att dra igång det projektet.

Själva isoleringsarbetet tänkte vi nog ”köpa på marknaden” men allt förarbete med landgångar, ventilationsspalter, arbetsplattformar vid våra ventilations-apparater mm tycker vi kan vara lämpliga att göra själva.  

Redan nu den 7 – 8 oktober är du välkommen! Tid båda dagarna: 9-15

Till detta behöver vi många händer och alla kan i princip hjälpa till! Men denna gång är det kanske inte helt lämpligt att alltför små barn deltar med tanke på att vi arbetar på en vind med sina begränsningar när det gäller säkerheten!

Vi har inget krav på att du/ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som du/ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder, erforderliga verktyg har vi i scouthuset.

För planering är vi beroende av anmälan helst snarast, men senast måndag 2 oktober!

Anmälan sker via telefon till Birgitta Berntsson 031 – 51 09 44 alt. mobil /SMS 076 777 88 40 eller e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (arbetshelg1710.pdf)Arbetshelg 7-8 oktober 2017[ ]249 kB

Kårläger 2017

 

Nu närmar sig årets kårläger med stormsteg!

Om ni inte fått hem anmälan, hälsodeklaration och lägerbrev finns de nedan.

Anmälan lämnas samtidigt som hälsodeklarationen till er ledare, senast 8 maj.

Lägerkostnaden, 500kr/scout skall vara betald senast den 11 maj.
Sätts in på kårens lägerkonto 41 27 72-6.
Glöm inte ange scoutens namn och "Kårläger"

Vi kommer att åka buss till lägret.
Samling vid scouthuset 24/5 kl. 18.00. Bussen går 18.30 så kom inte för sent!

Besökstid för alla föräldrar, syskon och andra som vill komma, har vi lördagen den 27/5 från kl. 15.00. Besökare kan ta med egen picknickkorg om de vill. När ni kommer så skall ni parkera bilen vid badplatsen, där vi även har en tipspromenad som leder er till lägerområdet.
Ca. 16.00 börjar vår traditionella auktion! Alla besökande familjer tar med ett inslaget paket, som sedan auktioneras ut. Pengarna som vi får in går till renoveringen av vår friluftsgård.
18.00 Besökstid slutar.

Vi kommer åter till scouthuset söndagen den 28/5 kl. 16.00

Attachments:
Download this file (Definitivanmälan Tidsresan 17.pdf)Definitivanmälan[ ]80 kB
Download this file (Halsodeklaration-2017-läger.pdf)Hälsodeklaration[ ]156 kB
Download this file (Sista lägerbrevet Tidsresan 2017.pdf)Sista lägerbrevet[ ]113 kB

KÅRLÄGER 2017

Arbetshelger i Backa Scoutgård 2017

Nu är det åter igen dags att planera ett par arbetsinsatser för scoutgården. 

Två helger har vi inledningsvis avsatt för dessa arbeten; Vi inleder med den 6 – 7 maj sedan följer 20 – 21 maj. 

Tid alla fyra dagarna: 9-15. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till! Vi har inget krav på att ni måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som ni kan erbjuda oss.

Vi står för lunch och fika, det enda ni behöver ta med er är oömma kläder. Vad vi behöver av verktyg, handskar mm. har vi i scoutgården.

Se bifogad inbjudan för mer information och anmälan

Nu finns Let's Deal hos Sponsorhuset!
Fantastiska erbjudande varje dag på upplevelser, spabehandlingar, restaurangbesök och resor. Gå via Sponsorhuset så får du tillbaka 4,5% av ordervärdet som delas mellan dig och Backa Scoutkår: www.sponsorhuset.se/backascoutkar/butik/letsdeal 

 

Lussehöjk

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra. 
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 9:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 11:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast onsdagen den 7:e december.

Attachments:
Download this file (Lussehöjk2016.pdf)Anmälan Lussehöjk 2016[ ]646 kB

Ledarträff

I söndags hade vi en väldigt välbesökt ledarträff på Liseberg. Vi var hela 17 stycken, vilket var riktigt kul!

Vi inledde kvällen med en femkamp bestående av grenarna Milkshaken, Träslaget, Skee ball, Julruschen och Julsillen. Det var olidligt spännande genom hela femkampen men tillslut så vann patrullen med Anton M, Oscar, Johan F, Camilla och Ellen. Efter femkampen åt vi lite god mat och sen var det fri lek i parken. Som ni ser på bilden hade vissa tur vid chokladhjulen. 

Tack för en bra kväll!

 

 

 

Arbetshelg i Horred

Backa Scoutkår har en stuga i Horred som vi har ägt sedan 1968.

Stugan eller rättare sagt stugorna (det finns 6 stugor) kräver underhåll som vi ledare brukar utföra.

Helgen den 15 till 16 oktober har vi planerat in en arbetshelg då vi skall fokusera på utomhusarbete. Vi kommer att klippa gräs, röja sly, fälla träd, beskära buskar, städa runt husen och mycket mera. 

Till detta behöver vi många händer och alla kan hjälpa till!

Om ni har verktyg som sekatör eller räfsor så får ni gärna ta med dom.

Vi har följande förslag : 

  • Var med hela helgen lördag till söndag med övernattning inomhus

    • Samling vid scouthuset klockan 09:00 på lördag för gemensam transport

  • Ta en dagsutflykt och kom ner över dagen på lördag, ät middag tillsammans med oss på eftermiddagen/kvällen och åk sedan hem.

 Anmälan sker via telefon eller sms till

 Christan Svensson på 0707 - 16 54 28

 Eller via mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Attachments:
Download this file (2016-10-14 Arbetshelg i Horred.pdf)Arbetshelg Horred 161014[ ]104 kB

Vi är igång med höstens verksamhet

Nu är vi igång med höstens verksamhet på alla avdelningar. Vecka 36 träffas alla på de avdelningar de gick på i våras, och vecka 37 är alla nya välkomna till respektive avdelning

Spårarna - födda 2007-2008 - har möte på torsdagar kl 18.00-19.30

Upptäckarna - födda 2005-2006 - har möte på onsdagar kl 18.00-19.45

Äventyrarna - födda 2002-2004 - har möte på måndagar kl 18.30-20.30

Utmanarna - födda 1999-2001 - har möte på måndagar kl 19.00-21.00

I höst hoppas vi att ett roverlag bildas. Där kan scouter vara med efter utmanarna tills de är 25 år. Preliminärt torsdagar från kl 19.45

Mer information och terminsprogram kommer på respektive avdelnings sida

50 + 70 blir fest

17 och 10 september bjuder Per-Eric in till fest.

Han fyller 70 och firar dessutom 50 som ledare i Backa Scoutkår.

Länk till inbjudan

Tack för vårterminen 2016

Årets kårläger har precis avslutats och vi ser redan fram emot nästa.
 
Förra året firade vi 50 år som scoutkår. Detta uppmärksammade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Vi vill gärna bli fler så tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Återuppfinnarna 2016

På årets kårläger kommer vi att möte de största uppfinnarna i historien. Vi kommer att få hjälpa till att uppfinna deras välkända lösningar på gårdagens problem.

Anmälan

1. Lämna in bifogade anmälningslapp och hälsodeklaration till din ledare

senast 28 april!
2. Lägeravgiften 350 kr betalas till BACKA SCOUTKÅRS LÄGERKONTO

pg. 41 27 72 – 6 senast den 28 april.

Märk inbetalningen med ”Återuppfinnarna” och deltagarens namn och avdelning.(Ledare/funktionärer betalar 150 kr om man är med hela lägertiden annars 50 kronor dagen)

Funktionärer

Vi hoppas det finns några föräldrar (eller far/morföräldrar kanske?) som har lust att åka med på lägret för att hjälpa till, vi tar tacksamt emot denna hjälp!

Ju fler vi blir desto enklare och roligare! När ni anmäler er kommer ni att få specifika uppgifter.

Transport

Vi åker buss tillsammans både dit och hem

Dit: Samling vid scouthuset kl. 08.45 torsdag den 5/5.

Bussen avgår kl 09.00

Hem: Vi kommer åter till scouthuset söndag den 9/5 kl. 16.00.

Besöksdag

Besökstid för alla föräldrar, syskon och andra som vill komma, har vi lördagen den 7/5 från kl. 12.00. Besökare får gärna ta med egen picknickkorg men denna gång har vi ingen möjlighet att sälja mat.

Hålltider besöksdagen:

12.00 Besöksdag börjar

13.30 Den traditionella auktionen!

Alla besökande familjer tar med ett inslaget paket,  som sedan auktioneras ut. Pengarna som vi får in går till renoveringen av vår friluftsgård.

16.00 Besöksdag slutar

Vägbeskrivning

Om ni aldrig har varit i Horred tidigare och undrar hur man tar sig dit så finner ni vägbeskrivningen här på hemsidan.

 Tänk på

När man åker på ett scoutläger så tar man inte med sig elektroniska prylar som MP3 spelare, bandspelare, radio, tv, Gameboy m.m. Kommer vi på scouterna med sådana saker så tar ledarna hand om dem och dessa återlämnas vid hemresan. Mobiltelefoner är dock tillåtna från äventyrare och uppåt men vi vill betona att det sker på egen risk. Ledarna kommer inte att ansvara för barnens mobiler, och det finns ingen möjlighet att ladda dem.

Scouterna behöver inte ha med sig fickpengar på lägret då det inte kommer finnas någon försäljning.

På lägerplatsen är det inte tillåtet med hundar, dels på grund av allergier och dels för att vi har scouter som är rädda för alla typer av hundar.

Övrigt

Har ni frågor så går det bra att ringa till ert barns scoutledare:

Spårarna Christina ”Ludde” Lundin 0704-80 13 30

Upptäckarna Markus Sannevik 0739-86 96 06

Äventyrarna Malena Hedberg 0723-24 23 14

Utmanarna Rose-Mari Söderlind 0704-24 48 10

Sjukvård Christina ”Ludde” Lundin 0704-80 13 30

 

Tänk på att det är kallt på nätterna så ta med vantar och mössa

Spårare som går andra året behöver ta med sig liggunderlag och sovsäck.

Vi syns på lägret!

Med vänliga hälsningar Lägerkommittén

Arbetshelg maj 2016

Arbetet fortsätter med upprustningen av vår innegård.

Vi som var med första arbetshelgen har nu kört ut allt gammalt material.

En del finns utanför vårt hus, en del har åkt till tippen.

Under arbetshelg 2 är det nu dags att ta in det markmaterial som vår anläggare kommer att behöva för att färdigställa den nya markytan.

Måndag den 23 maj räknar anläggaren med att sätta igång, så nu gäller det att vi klarar vår del dagarna före!

Detta är ett tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med och vi måste samtidigt vara försiktiga så vi inte skadar oss själva eller andra, är vi många blir det självklart så mycket lättare och det behöver inte heller ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder samt bra skor. Det var nog lite si och så med handskar första arbetshelgen och nu skall en hel del betongplattor flyttas, så vi skall försöka skaffa ett gäng handskar att låna ut. Men har du särskilt små eller stora händer får du kanske fixa egna.

Det nya materialet kommer att levereras till scoutgården fredagen 20 maj, exakt när vet vi inte nu, men vi räknar med att det skall gå att börja ta in i första hand de nya stenplattorna från kl 17.00. Så då börjar vi.

Att vi startar redan på fredag beror på att vi inte vågar lämna materialet utan tillsyn på utsidan huset. Antingen blir vi så pass många på fredag em./kväll att vi får in allt som betraktas särskilt stöldbegärligt, eller så får vi vara kvar över natten och vakta.

Tiderna på lördag o söndag är 09.00 – ca; 15.00. Vi har inget krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man kan komma.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Har du särskilda krav på mat (allergier eller liknande) köp själv, ta med kvitto så får du ersättning. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med oömma kläder och skor. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Fredag 20/5 ca 17.00-
Lördag 21/5 9.00-15.00
Söndag 22/5 9.00-15.00

För att vi skall ha möjlighet att inte minst planera vårt gemensamma arbete, måste vi ha en anmälan, det gör det också enklare att planera mat, fika etc. Anmälan tar vi emot så snart Du/Ni har möjlighet, men senast ett par dagar (onsdag kväll) före helgen! Anmälan sker bäst via telefon till Birgitta Berndtsson 031-51 09 44 alt. mobil 076 782 45 76 eller till Birgittas e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

VÄLKOMNA!

Attachments:
Download this file (Arbetshelg-maj-2016-paminnelse.pdf)Arbetshelg maj 2016[ ]180 kB

Arbetshelger våren 2016

Även våren 2016 inbjuder vi till arbetshelger i vår scoutgård.

Nu är det inte målning det handlar om i år utan nu tänkte vi göra en rejäl upprustning av vår ”innegård” så den blir mer ändamålsenlig för våra scouter.

Vi behöver därför hjälp med att under en arbetshelg (nr 1) gräva ut ca 6-7 kbm jord o grus. Det mesta avser vi kunna planera ut på tomten utsidan byggnaden.

Under arbetshelg 2 behöver vi hjälp med att köra in det material som vår markanläggare kommer att behöva för att anlägga den nya markytan.

Detta är ett relativt tungt och tidskrävande jobb vi vill ha hjälp med, men är vi många blir det
självklart så mycket lättare och det behöver inte ta så lång tid.

Vad Du behöver är oömma kläder, bra skor och lämpliga handskar. Du skall också vara försiktig så Du inte skadar vare sig Dig själv eller andra. Vi kommer att behöva ta både materialet som skall ut och det som senare skall in, genom själva byggnaden. Vi kommer självklart att skydda golv, väggar och dörrkarmar men det ställer ändå krav på att även i detta avseende vara försiktig.

Den första arbetshelgen är lördag o söndag 16 o 17 april och andra arbetshelgen har vi planerat in 5 veckor senare till lördag o söndag 21 o 22 maj. Tid samtliga dagar är: 9 – ca.15

Till detta behöver vi som sagt många händer och de flesta vuxna kan hjälpa till! Mindre barn kan vi nog inte ha att delta i just detta arbete, vi vill ju inte förorsaka att barn skadar sig. Men måste
man ha med sitt barn, har vi ett stort hus där de bör kunna sysselsätta sig med annat. Vi har inget
krav på att man måste ställa upp hela helgen utan vi är tacksamma för den tid/timmar som man
kan erbjuda. Men det är viktigt att vi vet hur många som kan hjälpa till.

Vi står för enklare lunch, fika, saft och bulle. Som ovan nämnts får Du hålla Dig med kläder, skor etc. Verktyg och material i övrigt har vi ordning på.

Attachments:
Download this file (arbetshelger-vt-2016.pdf)Arbetshelger våren 2016[ ]399 kB

Välkommen till Backa Scoutkår - 50 år!

 

Nu är terminen slut för i år och när man ser tillbaka så fick vi mycket gjort både i verksamheten men även på vår lokal.
 
I somras var Backa Scoutkår på Livat2015 tillsammans med Kode och Bohus scoutkårer. Det var en givande och trevlig vistelse på Lysestrand tillsammans med ytterligare 4000 scouter. Vi hade även ett kårläger i Horred under några dagar i början på sommaren. 
Vi har under året som gått även firat 50 år som scoutkår. Detta firade vi genom att ha öppet hus i scoutlokalen och bjuda in alla som ville komma. Då passade vi även på att tända upp vår nya scoutlogga på husets fasad som du kan se lysa efter mörkrets inbrott.
 
Backa Scoutkårs ledare kommer att träffades i början av januari för att planera nästa termin. När din avdelning startar kan du se under fliken avdelningar här ovanför. 
 
Till våren vill vi gärna bli flerså tveka inte att höra av er. För att det skall bli riktigt kul så ser vi gärna att både vuxna och barn engagerar sig.
 

Martin Sellman

Ordf Backa Scoutkår
martin.sellman(at)backascout.se

Helgen 11 - 13 dec är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år bär till Lysestrand (en lägergård ca: 10 mil norr om Göteborg.)  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julen tecken.

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne), julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi att avnjuta det gemensamt tillagade julbordet.

För er som vill: Ta med en julklapp för ett värde av cirka 30-40 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer att åka buss tillsammans till Lysestrand, så denna gång behöver ni föräldrar inte ställa upp och köra.
Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns på här på hemsidan.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 11:e december kl. 18.30.
Hemma igen vid scouthuset söndagen den 13:e december ca. kl. 16.00.

Kostnad 350 :- per person

Anmälan och avgift skall vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 10:e december.

Fyll i anmälan och hälsodeklarationen (sidan 2 i den bifogade filen nedan)

2015 händer det - Backa Scoutkår 50 år!

Lördagen den 25 april firade vi att Backa Scoutkår fyllt 50 år. 

12.00–16.00 var det ”Öppet Hus” med utställning, fika, bilder, scoutaktiviteter, rundvandring i vårt hus, poängpromenad mm.

Bilder från firandet kommer finnas här

Många har frågat efter möjlighet att beställa scouttröjor. Nu kommer äntligen detta!    

På t-shirt kommer trycket vara ”backascout.se” på baksidan och "SCOUT" på framsidan.

På Hoodies och zip-hoodies är trycket ”backascout.se” på baksidan och önskat förnamn på framsidan alternativt "SCOUT" (högt upp till vänster).

Sista datum för beställning via formuläret: snarast möjligt, men senast 11 oktober 2015.  

Beställningsformulär finns här

Kårgemensam Lussehôjk

Helgen 28 - 30 november är det äntligen dags för höstterminens höjdpunkt, nämligen ”Lussehôjken” som även i år är på Lysestrand, (en lägergård cirka 10 mil norr om Göteborg).  Alla kårens scouter och ledare åker tillsammans på denna traditionsenliga hôjk i julens tecken. 

Helgen kommer att innehålla lite av allt som hör julen till såsom pepparkaksbak, godistillverkning, matlagning, lekar (både ute och inne, julpyssel och julklappsbyte. Sist men inte minst kommer vi avnjuta det gemensamt tillagade julbordet. 

För er som vill: ta med en julklapp för ett värde av cirka 20-30 kronor, det blir nämligen julklappsbyte.

Vi kommer åka buss tillsammans till Lysestrand så denna gång behöver inte ni föräldrar ställa upp och köra.

Tänk på att inte packa så skrymmande. Utrustningslista för inomhusförläggning finns här.

Samling sker vid scouthuset fredagen den 28:e november kl 18.30. Vi är tillbaka vid scouthuset söndagen den 30:e november ca kl 16.00.

Kostnad: 350:- per person

Inbjudan finns även som PDF-fil här, du får den också av din ledare på papper..

Anmälan och avgift ska vara din ledare tillhanda absolut senast torsdagen den 20:e november.

 

100% SCOUT

Idag den 21 september uppmärksammade kårens upptäckare 100% scoutdagen genom att åka till Slottsskogen där vi besökte Ebbe Lieberath monumentet och gick en tipspromenad med frågor om scouthistoria. Besök hos sälarna och pingvinerna blev det också. Innan vi åkte hem var vi tvungna att stanna till vid lekplatsen Plikta. Självklart hade alla scoutklädsel på sig dagen till ära.

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr, gemenskap, internationella möten och värdebaserat ledarskap. Vi kännetecknas av att vi har schyssta värderingar, att vi är engagerade, kämpar för en bättre värld och har roligt tillsammans. Vår verksamhet bygger på den värdegrund som du hittar i scoutmetoden, scoutlagen och scoutlöftet.
Om Scouting från ScouternaVimeo.

Detta är scouting from Scouterna on Vimeo.

Vill du bli scout eller scoutledare?

Äventyr och utmaningar med nya kompisar! Bli scout och lär dig nya saker genom att själv få prova på.

Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.Vill du bli scout eller scoutledare?

Du är varmt välkommen att prova på att vara scout.
Skicka in intresseanmälan så får du mer information från avdelningen.
Vi har i dagsläget ingen verksamhet förrän årskurs 2 (8 år)

Du kan anmäla dig för att bli scout eller anmäla ditt barn som scout.

Skicka ett mail till johan.eklund¤backascout.se (ersätt ¤ med @)
med följande uppgifter

Scoutens namn
Scoutens personnummer
Hemadress (dit fakturan för medlemsavgiften ska komma)
Hemtelefon (om det finns)
Mammas mobiltelefon
Mammas epostadress
Pappas mobiltelefon
Pappas epostadress
Scoutens epostadress (om det finns)

Ett annat formulär